ارتباط مستقیم

6 مرحله اصلی چرخه عمر محتوا

چرخه عمر محتوا

با 6 مرحله اصلی چرخه عمر محتوا آشنا شوید و از آن در ارتقا ارتباط با مشتریانتان استفاده کنید.

بسیاری از نکات و اصولی که تحت عنوان‌های فرایند تولید و مدیریت بازاریابی و اصول قیمت گذاری و استراتژی برای کالاها و به طور کلی‌ محصولات مطرح می‌شوند، برای محتوا هم قابل استفاده هستند.

از جمله این مفاهیم، بحث ارزشمند چرخه عمر است که برای تولیدکنندگان محتوا هم می‌تواند بسیار ارزشمند و الهام بخش باشد. برای یادگیری این موضوع از سرفصل های تولید محتوا با آژانس روابط عمومی و تبلیغات کیمیای کهن همراه باشید.

چرخه عمر محتوا 6 مرحله اصلی دارد که به شرح زیر است:

  • مرحله پیش تولید (Conception Stage)
  • مرحله تولید (Creation Stage)
  • مرحله عرضه اولیه (Publishing)
  • مرحله ترویج (Promotion)
  • مرحله نگهداری و به روزرسانی (Content Maintenance)
  • مرحله حذف و کنارگذاری (Content Retirement)
مرحله پیش تولید

محتوا را می‌توان با انگیزه‌های مختلفی مانند معرفی یک محصول یا خدمت، معرفی یا تثبیت برند (محصول / فرد / سازمان)، اطلاع رسانی در مورد یک رویداد (تخفیف، جشنواره، نمایشگاه)، افزایش رضایت مشتریان فعلی، افزایش وفاداری مشتریان، تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل، افزایش آگاهی از برند، فعال نگه داشتن سایت یا اکانت شبکه اجتماعی، جذب مخاطب بیشتر از طریق موتورهای جستجو

هدف گذاری تولید محتوا

یکی از مشکلات ما با مدیران روابط عمومی و بازرگانی صنایع و شرکت های مختلف این است، که تلاش می کنند برای یک نوع محتوا اهداف متعددی در نظر بگیرند، اما این موضوع معمولا محتوا را به بی راهه می برد و از اثر گذاری آن می کاهد.

وقتی یک محتوا قرار است هدف‌های متعددی را تامین کند، ممکن است بین این اهداف تعارض‌هایی به وجود بیاید و باعث شود که این محتوا، در همان مراحل نوزادی و قبل از رشد و بلوغ و ترویج در میان مخاطبان، بمیرد و از بین برود.

پس در مرحله‌ی پیش تولید به عنوان یکی از مراحل اصلی چرخه عمر محتوا، مناسب است که فهرست اهداف مربوط به یک محتوا (یا یک بسته‌ی محتوا) را بنویسیم و مطمئن شویم که اهداف مد نظر ما با یکدیگر همسو هستند و تعارض ندارند.

مرحله تولید

مرحله‌ی تولید محتوا متناسب با استراتژی هر برند تعیین می شود و ممکن است محتوا به شکل های مختلفی همچون متن، ویدئو، رپورتاژ آگهی، ایمیل، بنر تبلیغاتی، فایل صوتی،‌ پست اینستاگرام، پیام تلگرام یا هر شکل دیگری باشد.

مرحله انتشار

انتشار محتوای تولید شده یکی از مهمترین مسیرهای تولید محتواست و از کانال های مختلفی انجام می شود، انتخاب درست کانال های انتشار نقش غیرقابل انکاری در تحقق هدف تعیین شده برای محتوا به شمار می آید.

چرخه عمر محتوا

تعدادی از کانال های معمول ارتباط با مشتری به شرح زیر است:

  • پست وبلاگ
  • رپورتاژ در سایت‌های خبری
  • پست در شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام و توییتر)
  • محتوا در سایر پلتفرم‌های اجتماعی (غیر از شبکه های اجتماعی) مانند تلگرام و آپارات
  • تیزر تبلیغاتی در صدا و سیما
مرحله ترویج محتوا

ترویج محتوا یا Content Promotion، مرحله‌ی بعدی در چرخه عمر محصول خواهد بود.

شما می‌خواهید مطمئن شوید که محتوای تولید شده، توسط بیشتری افراد ممکن (در جامعه هدف) دریافت شده است:

مهارت ترویج محتوا یا Content Promotion هم یک مهارت زیربنایی در تولید و بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.که به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

 اصلاح و به روزرسانی محتوا

اصلاح و به روز رسانی محتوا یکی از ابزارهایی است که مسیر بازیابی مجدد محتوا را فراهم می کند تا در مسیر اهداف تعیین شده از آن استفاده کرد. این اقدام نیازمند اطلاعات جدید برای به روزرسانی محتواست.

دوران حذف و بازنشستگی محتوا

هر محتوایی برای مدت محدودی به شما خدمت می کند و پس از آن اثرگذاری خود را از دست می دهد ما به این دوران بازنشتگی محتوا می گوییم.

پست موقت در شبکه های اجتماعی، نمونه‌ای از برنامه ریزی برای بازنشستگی محتوا در زمان مشخص است.