ارتباط مستقیم

اهمیت بسته بندی و طراحی در تجارت و بازاریابی

اهمیت بسته بندی و طراحی در تجارت و بازاریابی

بسته بندی مهم ترین فاکتور در بازاریابی است. بسته بندی محصول بخش جدایی ناپذیری از هر تجربه فروش شده است مخصوصا زمانی که بسیاری از تصمیم گیری های خرید صرفا بر اساس طراحی بسته بندی محصول گرفته می شود .به عنوان یک بازار یاب و سازنده ،بسته بندی جزو قسمت مهمی از تولید حساب میشود.نقش چاپ و بسته بندی در بازاریابی به شدت مهم است و بسته بندی خوب اطلاعات را کامل و به بهترین نحو به خریدار منتقل می کند. طراحی بسته بندی یا همان Packaging ترکیبی از هنر، صنعت و تکنولوژی برای بهبود شرایط نگهداری، حمل و نقل، بازاریابی و استفاده از یک محصول است. طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتریان براحتی از محتویات آن آگاه شده و برای حمل و نگهداری آن مشکلی نداشته باشند، به همین دلیل نقش مهمی در فرآیند بازاریابی و فروش ایفا خواهد کرد. گاه یک طراحی زیبا می تواند فروش کالا را به شکل چشمگیری بالا ببرد، بنابراین در انتخاب رنگ ها، طرح ها، شکل ها و نمادها باید بسیار دقت کرد تا همه اینها به مشتریان در انتخاب و خرید کمک کند. برخی از کارشناسان معتقدند که بیش از 70درصد از تصمیمات در زمینه خرید در هنگام فروش صورت می گیرد، بنابراین شما می توانید با طراحی بسته های زیبا و خلاقانه نظر هر خریدار را به سمت کالا جلب کنید و سهم خود را در بازار فروش افزایش دهید.

چند نکته اساسی در طراحی بسته بندی

۱- استفاده از خلاقیت و ایجاد تفاوت

۲- انتخاب رنگ و فونت در طراحی بسته بندی

۳- استفاده از تصاویر

۴- ارتباط معنایی

۵- ادبیات مناسب در طراحی بسته بندی

۶- توجه به نحوه استفاده

۷- بازشدن آسان و امنیت بالا

 نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش 

۱– ارائه اطلاعات و کارایی محصول به مشتری

یکی از اولین نقش هایی که بسته بندی ایفا می کند، بخصوص در فروش محصولات جدید، اطلاعاتی است که روی بسته بندی ارائه می شود. بطور مثال این اطلاعات می تواند دستور پخت محصولات غذایی، نحوه استفاده از یک محصول الکترونیکی جدید و حتی دستورالعمل ها و اقدامات لازم در طول استفاده از یک محصول خاص را ارائه دهد.

بنابراین، هنگامی که محصولات در مقادیر زیادی فروخته می شوند، شما نمی توانید یک فروشنده برای هر مشتری داشته باشید، اینجاست که نقش بسته بندی در انتقال اطلاعات به مشتری برجسته می شود.

۲- خلاقیت در بسته بندی به فروش کمک می کند

نمونه محصولات زیادی وجود دارد که نقش بسته بندی خلاقانه در افزایش فروش آنها و جلب توجه مشتری تاثیر گذار بوده.

۳- کاربرد پذیری

بسته بندی علاوه جلب توجه و تبلیغ محصول، وظیفه محافظت از آن را نیز به عهده دارد. در واقع محاظت، ایمن نگهداشتن، متناسب بودن و حمل و نقل، وظایف و کاربردهایی است که بسته بندی در آن ها نقش دارد. حتی محصولات ساده مانند شیر و مواد غذایی مانند نمک و شکر بسته بندی می شوند، چون در نهایت شما نمی‌خواهید که مورچه‌ها یا سایر آفات به این محصولات برسند. بنابراین اساسی ترین کاربرد بسته بندی، محافظت از محصول است. سودمندی و کاربرد پذیری محصول را می توان با تغییر در طراحی بسته‌بندی نیز افزایش داد. به عنوان مثال بطری ها و ظروف ذخیره سازی امروزه برای افزایش بهره وری محصول طراحی شده اند. و به نوعی کاربرد دو منظوره دارند.

۴- نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی

در بسیاری از موارد شناسایی نام تجاری و تصویر برند به بسته بندی محصول بستگی دارد.

۵- شناخت برند / بازشناسی برند

شناخت برند به این معناست که مشتری ، به محض برخورد با نشانه‌های برند مانند آرم ، شعار، بسته بندی، رنگ و حتی آهنگ تبلیغاتی ، متوجه شود که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را می‌شناسد. در چنین مواقعی مشتری به برندی که برایش آشناتر باشد بهتر اعتماد کرده و محصولات آن برند شانس بیشتری در فروش دارند.

لازم است که برای شناخته شدن به نقش بسته بندی در نام تجاری توجه ویژه ای شود.

برای شناخته شدن نام تجاری باید به محصول، بسته بندی، طراحی بسته بندی، آرم و شعار بسیار اهمیت داد، تا رفته رفته در بین مردم جا بیافتد و قابل اعتماد شود.

۶- تمایز

نقش کلیدی بسته بندی، ایجاد تمایز بین محصولات مشابه و محصولات شرکت رقیب است.

۷- تبلیغات (بسته بندی تبلیغاتی)

۸- تصمیم گیری

در آخر، نقش اصلی بسته بندی در تصمیم گیریِ مشتری است. به نوعی بسته بندی آخرین فروشنده محصول است! و در تصمیم گیری مشتری تاثیر مستقیم دارد، به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است.

پیش می آید که شما برای تبلیغات، شناخته شدن برند، بازاریابی و فروش سرمایه گذاری های زیادی کنید و مشتری ها را به فروشگاه یا پشت ویترین فروشگاه بکشانید، در بیشتر مواقع تصمیم گرفته شده توسط مشتری برای خرید، تحت تاثیر بسته بندی محصول قرار می گیرد. برای مثال یک فلسفه قدیمی هست که می گوید بیشتر مردم با دیدن جلد زیبای یک کتاب راغب به خرید آن کتاب می شوند.

بنابراین، نحوه بسته بندی و پوشش محصول تاثیر مستقیمی در فروش آن دارد.

آژانس روابط عمومی و تبلیغات کیمیای کهن آمادگی دارد با بهره گیری از 10 سال  تجربه در زمینه چاپ و بسته بندی به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک نماید.