ارتباط مستقیم

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

به بیان ساده، آژانس دیجیتال مارکتینگ به شرکتی گفته می‌شود که در ایجاد و ارائۀ راه‌حل‌های خلاقانه و خدمات توسعۀ فنی مهارت و تخصص دارد.

به گزارش  آژانس روابط عمومی و تبلیغات کیمیای کهن،  آژانس دیجیتال مارکتینگ مدل جدیدتری از آژانس‌ تبلیغاتی است. آژانس دیجیتال مارکتینگ به دنبال ارائۀ راه‌حل کاربردی با هدف رفع مشکل به کمک تفکر خلاقانه است. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای با تمرکز بر مشاوره و همراهی کسب‌و‌کارها تلاش می‌کند خود را از سایر رقبایش متمایز کند.

برای آژانس دیجیتال مارکتینگ کیفیت و کمیت کارهایی که برای کسب‌و‌کارها انجام می‌دهد بسیار مهم است. آن‌ها موارد لازم برای اینکه دارایی هر کسب‌و‌کار به چه شکلی باشد تا بتواند به اهداف مدنظر خود دست پیدا کند، لحاظ می‌کنند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ ابزار و مهارت‌های لازم برای ایجاد ایده‌های جدید را در اختیار دارند و سعی می‌کنند ایده‌ها را به شکلی در کنار یکدیگر قرار دهند که این پازل بهترین و بیشترین بازدهی را برای کسب‌و‌کارها داشته باشد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ یک آژانس تبلیغاتی نیست. آژانس‌های تبلیغاتی در اصل با رسانه‌های جمعی سنتی سر‌و‌کار دارند. اما آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بیشتر با کمپین‌های دیجیتال و اینترنت سر‌و‌کله می‌زنند. همچنین آژانس‌های تبلیغاتی درآمد خود را از طریق جایگاه‌های تبلیغاتی مختلف به دست می‌آورند و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ معمولاً درآمد موردنیاز خود را از طریق خدمات فنی و خلاقانه‌ای که در تیم خود دارند کسب می‌کنند. آژانس دیجیتال مارکتینگ تلاش می‌کند درک عمیق‌تری از رسانه‌ها داشته باشد و آن را به‌خوبی تحلیل کند تا بتواند کسب‌و‌کار را به‌ شکل موفقیت‌آمیزی در حوزۀ دیجیتال هدایت کند و رشد دهد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ یک آژانس بازاریابی سنتی نیست. دیجیتال مارکتینگ بر اعداد و ارقام متمرکز است؛ اما بازاریابی سنتی چندان به اعداد و ارقام پایبند نیست، گویی اعداد و ارقام برای آن‌ها در اولویت نیستند و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بارز بین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با آژانس‌های بازاریابی سنتی است. آژانس دیجیتال مارکتینگ با گذشت زمان به‌جای استفاده از رادیو، تلویزیون یا تبلیغات در مجله، تیمی از استراتژیست‌ها، مشاوران، طراحان و توسعه‌دهندگان و… را برای خود جذب می‌کند تا بتواند به کمک آن‌ها برنامه و بازدهی بهتری را برای کسب‌و‌کارها داشته باشد. آژانس دیجیتال مارکتینگ درواقع نوعی موتور توسعه برای کسب‌و‌کارهاست.

آژانس دیجیتال مارکتینگ یک حامی تمام‌عیار است. آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیجیتال مارکتینگ کسب‌و‌کار شما را به‌طور کامل تحت پوشش خود قرار دهد. برای شروع، متخصصان خود را برای ارزیابی نیازهای کسب‌و‌کار شما به کار می‌گیرد و برنامه و استراتژی خوبی را برای برآورده‌کردن نیاز شما ارائه می‌کند. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ در کنار کسب‌و‌کار شما برای بهبود کارایی و بهره‌وری کسب‌و‌کار شما با شما همکاری می‌کنند؛ چراکه تمرکز اصلی آژانس‌ها روی داده‌هاست که درنتیجه می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی (ROI) بیشتری را برای کسب‌و‌کار شما رقم بزنند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ به فکر صرفه‌جویی در زمان است. اگر زمان کافی برای مدیریت دیجیتال مارکتینگ خود ندارید یا راه‌اندازی یک تیم داخلی برای دیجیتال مارکتینگ نیز برایتان سخت و زمان‌بر است، می‌توانید همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید. همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به صرفه‌جویی در وقت شما منجر خواهد شد؛ چراکه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با ارائۀ مجموعه‌ای از خدمات برای کسب‌و‌کار شما، در زمان دیجیتال مارکتری که قرار بوده استخدام کنید تا کارهای دیجیتال مارکتینگ شما را انجام بدهد صرفه‌جویی می‌کند. به این دلیل که معمولاً هیچ دیجیتال مارکتری نمی‌تواند به اندازۀ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تخصص داشته باشد یا با قدرت آن کار انجام بدهد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ درواقع همان دیجیتال مارکتینگ کسب‌و‌کار شماست. این جمله به این معنی نیست که دپارتمان دیجیتال مارکتینگ در کسب‌و‌کار شما باید تعطیل شود. باید حداقل یک نفر که سواد و درک درستی از دیجیتال مارکتینگ دارد، در کسب‌و‌کار شما فعالیت کند تا بتواند اطلاعات درستی از کسب‌و‌کارتان را به آژانس دیجیتال مارکتینگ ارائه دهد و توضیحات و کمپین‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ را به کارفرمای خود در کسب‌و‌کار شما منتقل کند.

پیشنهاد می‌کنم فیلم Mad Men را حتماً ببینید. داستان این فیلم دربارۀ آژانسی تبلیغاتی به اسم استرلینگ کوپر (Sterling Cooper) در خیابان مَدیسون (Madison) در شهر نیویورک دهۀ ۱۹۶۰ است. Mad Men اصطلاحی است که تبلیغاتچی‌های خیابان مدیسون (خیابانی در نیویورک که اکثر آژانس‌های تبلیغاتی در آن دفتر داشته و دارند) در دهۀ ۵۰میلادی برای توصیف خودشان وضع کردند. این اصطلاح ایهام‌دار که هم به ساکنان مدیسون اشاره می‌کند و هم از جنون تبلیغاتچی‌ها حکایت می‌کند، نام سریالی است که Matthew Weiner، نویسنده و تولیدکننده‌ای که سریال مشهور Sopranos را در کارنامۀ خود دارد، به خلق آن دست زد.

اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ

هدف کلی آژانس دیجیتال مارکتینگ معرفی مؤثر کسب‌و‌کار شما به جامعۀ هدف مدنظر، به‌واسطۀ خلاقیت، تجربه و دانشی که در دیجیتال مارکتینگ به ‌دست آورده‎اند، در فضایی مناسب کسب‌و‌کارِ شماست. همچنین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای دیجیتال به کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند حضوری مؤثر را در دنیای دیجیتال تجربه کنند کمک می‌کنند و در این مسیر همراه آن‌ها هستند تا آن‌ها بتوانند بهترین نتایج را از خدمات و سرویس‌های آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بگیرند. در ادامه می‌توانید عناوینی از اهداف آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را بخوانید.

ارائۀ خدماتی مختص کسب‌و‌کارها با استفاده از جدید‌ترین ابزارها و سرویس‌ها؛

بررسی بازار هدف، مشتریان و رفتار آن‌ها؛

اجرای بهترین حالت ممکن پروژه‌ها با‌توجه‌به تجربه و تخصص تیم اجرایی؛

بهینه‌سازی کمپین‌ها براساس داده‌ها برای بهبود کمپین‌های بعدی؛

به‌روز‌نگه‌داشتن دانش درون‌تیمی خودشان؛

صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی برای کسب‌و‌کارها؛

موفقیت در رقابت بین رقبا؛

ارائۀ مشاوره به کسب‌و‌کارها و اجرای مشاوره‌ها؛

و… .

اعضای تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ

ممکن است درست‌کردن یک تیم دیجیتال مارکتینگ توانمند و مؤثر کاری عجیب و غیرضروری به نظر برسد، اما باید بدانید که بسیاری از موفقیت‌ها و شکست‌ها در دیجیتال مارکتینگ، به بودن افراد مناسب در کنار شما بستگی دارد. برنامه‌ریزی، کمی تفکر خلاقانه و تیمی کامل، همه‌چیز را برای ایجاد شرایط تأثیرگذار فراهم می‌کند. در ادامه به نقش‌های اساسی تشکیل‌دهنده که در آژانس دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند، اشاره می‌کنم.

  • مدیر پروژه؛
  • اکانت منیجر؛
  • کپی رایتر؛
  • طراح گرافیک؛
  • برنامه‌نویس؛
  • و… .

البته بنا به نیاز کسب‌و‌کارها و اندازۀ آژانس دیجیتال مارکتینگ، موقعیت‌های شغلی می‌تواند کم و زیاد شود.

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نمی‌توانند برای همۀ کسب‌و‌کارها یک نسخه بپیچند، بلکه باید برای هر کسب‌و‌کاری باتوجه‌به نیازهایش نسخه‌ای اختصاصی تجویز کنند. خدمات آن‌ها ثابت است؛ اما اینکه کدام خدمت به درد کدام کسب‌و‌کار می‌خورد مسئلۀ اصلی است. در ادامه به برخی از خدماتی که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند ارائه کنند، اشاره می‌کنم.

  • بنر تبلیغاتی آنلاین؛
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛
  • بازاریابی ایمیل؛
  • بازاریابی پیامکی؛
  • ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم و بهینه‌سازی آن؛
  • تلفن گویا؛
  • و… .